BENGKEL PENULISAN BUKU.. TQ Tuan Fauzul

by - May 20, 2010

UTHM, 10 - 13 MEI 2010, Bermulalah saat indah kerana berjaya akhirnya dengan izin Allah untuk penulis menghadiri Bengkel Penulisan Manuskrip Buku yang mana dianjurkan oleh Pejabat Penerbit UTHM dan dikendalikan oleh Akademi Penulis Sdn. Bhd. Setelah sekian lama, bakat ini mula digerakkan sejak awal (dibangku sekolah rendah), penulis mula menulis cerpen/puisi (kurang pasti) dan menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh RTM Terengganu dan alhamdulillah berjaya tetapi kedudukan nombor berapa juga lupa. Dan yang paling sedihnya, penulis tidak tahu di mana letaknya HADIAH (sebuah buku). 

Dengan semangat dan iltizam, alhamdulillah penulis berjaya menyiapkan 2 proposal buku yang saling berkaitan untuk dijadikan sebagai Buku Pertama yang akan diterbitkan. Terima kasih banyak-banyak kepada Tuan Fauzul atas bimbingan yang sangat mudah, jeklas dan berinformasi. Apa yang penting sekarang ini adalah komitmen dan istiqomah dalam usaha menyiapkan nukilan pertama ini. Dan selanjutnya, kemahiran semakin mudah untuk digilap dan setelah permulaan yang memuaskan hati, pasti akan menyusul karya selanjutnya. Ayuh rakan-rakan, bersama-samalah kita mewarnai Dunia Penulisan. Sekurang-kurangnya kita menyumbang kepada masyarakat melalui pendidikan secara berhikmah. Dalam pada itu, kita juga sedang melaksanakan Pesanan Rasulullah tentang amalan/bekal akhirat yang bermanfaat untuk kita dan seluruh masyarakatnya.


Selamat berkarya dan selamat mencurahkan idea kepakaran untuk kepentingan sejagat. Ingatlah bahawa, setiap huruf yang dicantum akan membentuk perkataan, setiap perkataan yang digabungkan akan membentuk ayat dan selanjutnya setiap ayat yang disambung akan membentuk sebuah bab. Maka telah terhasillah sifat sebuah buku. Tinggal kita melengkapkannya dengan meneruskan usaha tersebut.

Salam Karya Minda 7
Zulfadli Jusoh

You May Also Like

0 comments